Makke Beer III

De Makke Beer III is het wachtschip van de zeeverkennersgroep Sint Joris. Een wachtschip is een clubhuis te water voor een waterscoutinggroep. Een schip, dat niet alleen voor groepsactiviteiten kan worden gebruikt, maar waarmee ook gevaren kan worden. Als vervoer- en transportmiddel van, naar en tijdens kampen en als moederschip voor de vloot.

Ons wachtschip is aangekocht in 1985 onder de naam Ellie B. Het ruim is dichtgelast en geschikt gemaakt als verblijfsruimte en 2 toiletten en een open keuken zijn geïnstalleerd. Het ruim wordt tijdens kampen gebruikt om te slapen, eten en spelen. Het achterschip (de woonruimte van de voormalige schipper) wordt gebruikt door de staf voor overleg en spelvoorbereidingen.

Een wachtschip is een kostbaar bezit, zowel in geld als in tijd. Het vraagt veel extra aandacht, omdat het niet vanzelfsprekend is dat er mee gevaren kan worden. Het schip moet technisch in orde zijn en de bemanning moet over de vereiste papieren beschikken. Veiligheid is een eerste vereiste. Om aan deze eisen te blijven voldoen is het team Makke Beer opgericht.

Elke drie jaar gaat de Makke Beer naar de werf om geschilderd te worden en om gekeurd te worden door de verzekering (vlakdiktemeting). Ook krijgt het schip hier een ‘droge’ veiligheidskeuring van Scouting Nederland (SN). Voor Scouting Nederland wordt het schip 2x per 5 jaar gekeurd, een ‘natte’ keuring in het water en een ‘droge’ op de werf. Bij deze SN keuring is met name aandacht voor het veilig varen met kinderen.

De Makke Beer beschikt over een Communautair Binnenvaartcertificaat voor Binnenvaartschepen (CBB). Het CBB houdt in dat een schip voor de wet veilig is om te varen op de Nederlandse en Europese binnenwateren. Het CBB is vanaf 2018 verplicht voor alle grote schepen (>20 meter), meer info via de volgende link.

TypeMotorklipper
BouwjaarOnbekend (1906 – eerste vermelding)
WerfOnbekend
Stuwkracht460 kgf
Tunneldiameter386mm

Geschiedenis
Het precieze bouwjaar van de Makke beer is onbekend al staat in het Rijnvaartregister als bouwjaar 1906 geregistreerd. Ook de bouwwerf is tot op heden onbekend.

Vermoedelijk is/was de Makke beer van het scheeptype “Ewer“, daar is nu weinig van te zien met het verwijderen van de masten en de aanvaring op het achterschip in 1954. De Makke beer varende onder de naam “Algé” ging bij Staveren (Stavoren) in dikke mist na motorpech voor anker en werd vervolgens door een veerboot aangevaren. De grote schade verklaart de afwijkende vorm van het achterschip welke totaal is vernieuwd, de afmetingen van het schip zijn hierdoor ook veranderd van 24,46 naar 32,55 meter.

De eerst bekende naam waaronder de Makke Beer als vrachtschip voer was  “Animo” rond 1945 met als eigenaar Geert Brockschmit uit Wedderveer (in de provincie Groningen). Het vrachtschip blijft in de familie en de Gebroeders Brockschmit varen door onder de naam “Algé” rond 1950. Het schip wordt vervolgens rond 1969 aangekocht door Klaas Bakker uit Groningen welke haar de naam Ellie B. geeft. In 1985 wordt de Ellie B. door de zeeverkenners aangekocht van de familie Bakker en heeft haar vervolgens omgebouwd tot wachtschip en vernoemd naar de oude sleper van de groep de “Makke Beer”.