Zeeverkenners (12-18 jaar)

Zeeverkenners gaan verdeeld over 6 lelievletten het water op om actief te ontdekken. Elke zaterdag draaien zij van 11:00 uur tot 14:00 uur hun programma. De jongens en meisjes leren zelf zeilen, roeien en wrikken of andere “waterige” activiteiten bedrijven. Verder wordt ’s winters het onderhoud aan de vletten zelf uitgevoerd en zijn er verschillende extra activiteiten.

Voor zowel roeien als zeilen zijn bij de zeeverkenners diploma’s te halen. Net als bij (ANWB) zeilscholen in de rest van Nederland worden deze uitgegeven door de Commissie Watersport Opleidingen (CWO) en zijn daardoor ook buiten de zeeverkennerij geldig.

Iedere vlet wordt geleid door een bootsman en kwartiermeester, die al wat langer lid zijn en hebben bewezen de verantwoordelijkheid voor hun bemanning te kunnen dragen. Om binnen Scouting met een boot te mogen varen moet de bootleider (bootsman) in het bezit te zijn van een “Machtiging Boot Leiding” toegekend door de staf. De theoretische en praktische eisen van deze MBL is gebaseerd op de diploma’s van de Commissie Watersport Opleidingen.

De zeeverkenners hebben meestal de volgende kampen:

• Pinksterkamp: lang weekend met zeil-, roei- en wrikwedstrijden samen met groepen uit de regio
  • Grootkamp: aan het begin van de zomervakantie varen de zeeverkenners 10-11 dagen met vletten en de Makke Beer rond in een waterrijk gebied ergens in Nederland. Bestemmingen van de afgelopen jaren: Limburg, Friesland, Zeeland, Zuid-Holland en het Nationaal WaterKamp (Nawaka).
  • Herfstkamp: weekend in de buurt van ‘s-Hertogenbosch dat we gebruiken om onze zeil-, roei- en wrik-kennis bij te schaven.

Verder vinden elk jaar een aantal activiteiten plaats, zoals een dropping, zeilwedstrijden, een dagje zwemmen en een nieuwjaarsduik.